Friday 22 September 2017

Doa Petik Jari Zaharuddin Forex


Ramadhan amp Batalkah Puasa Kita Jika. Oleh. Dr. Zaharuddin Abd Rahman Ulama terbilang dunia ketika ini, Dr. Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa kurang setuju beliau dengan tindakan para ulama yang terlalu meluaskan perbuatan yang membatalkan puasa. Beliau lebih setuju untuk mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan yang benar-benar terdapat dalil tepat al-Quran, al-Hadith dan disepakati ulama sahaja. Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama silam, antaranya para ulama dari mazhab Hanafi dan ulama mazhab-mazhab lain menyebut sekitar 57 bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah adalah tindakan yang kurang sesuai. Malah ia juga amat digemari oleh ulama masa kini sehingga terdapat yang menghabiskan masa begitu lama untuk merangka fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam. Masalah ini dilihat semakin bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (awam) menjalankan ibadah ini dengan tenang kerana perincian perbuatan yang membatalkan puasa amat cabang (furu) dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh - Fiqh As-Siyam, hlm 86-87) Sebagai contoh, antara isu terbesar yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah: - 1) Raih Taqwa amp Mendapatkan Keampunan: Sangat jelas arahan Allah dan RasulNya menegaskan keperluan kita Berusaha meraih taqwa dan keampunan di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai alvo ini perlu diberikan perhatian lebih. 2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran. Firman Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya fórmula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat. 3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang Confirmado. Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya. 4) Kaedah Penambah Pahala amp Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang Confirmado. Sabda-sabda Nabi yang mengandungi janji-janji dan garaw Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar Semakin ramai yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan. Adapun isu perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja. Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah menahan nafsu syahwat, menanggung lapar dan dahaga serta menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan como-sunnah, demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan do lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah. 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak. Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa. Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sejamai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai: - 1) Darah keluar dari tubuh samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain. Hukumnya. Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya lsquoyang keluar dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr. Muhd ​​lsquoUqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah dipinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 343) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan maioria mazhab kecuali Hanbali. (Bidayatul Mujtahid, 1247) 2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala. Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur. Hukumnya. Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr Md lsquoUqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui por Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik. 3) Pil elak haid untuk puasa penuh. Hukumnya. Harus dengan syarat tidak membawa replaceat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan por Allah Swt. Selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah. 4) Penyembur gas untuk pesakit lelah. Hukumnya. Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Isu ini amat kerap dibincangkan oleh para ulama seantero dunia dan mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak. Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selain itu, hampir 90 darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh Antarabangsa yang bersidang Julai 2007 baru-baru ini, tetapi kemudiannya mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih terperinci dalam persidangan akan datang. Namun itu adalah pandangan sebahagian ulama kontemporari yang menyakini masuknya serbuk jisim gas ke dalam perut. Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat. Sebahagian ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ​​lsquoUqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gás itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226) Namun jelas para ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk dari inalador tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan mendesak buat pesakit athma dan tidak Pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar. Pandangan terpilih adalah TIDAK BATAL, kerana terdapat perbezaan informada de dados por pakar perubatan berkenaan ketepatan fakta masuknya jisim ke dalam perut pada setiap kali semburan dibuat. Justeru, hukum puasa adalah kekal di atas sifat asalnya iaitu sah selagi belum terdapat bukti nyata dan diyakini terbatalnya ia. Sebagaimana kaedah Fiqh Ertinya. Hukum asalnya, kekalnya hukum sesuatu pada sifat sebelumnya. Justeru, jika ada sekalipun jisim yang termasuk ke dalam perut, ia bukanlah makanan yang mengenyangkan dan bukan pula dilakukan secara suka-suka serta ia tergolong dalam ubat-ubatan yang diperlukan secara mendesak. Selain itu, jisim yang termasuk ke dalam perut pula adalah tergolong di dalam kategori DIMAAFKAN sebagaimana beberapa kadar air yang tertinggal di atas lidah dan dalam hidung semasa berkumur dan berwudhu. Wallahualam. 5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal: Hukumnya: Terdapat dua jenis: samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, analgésico dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 lsquoUqlah. Hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan. Berkenaan suntikan makanan, airseperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan para ulama sekali lagi berbeza pandangan. Pandangan majoriti adalah. Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa, por favor, Syeikh, Dr. Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar, 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100 Fatawa Syariyyah, hlm 268 Yasalunaka, 553 dll). Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri ujian keletihan lapar dahaga puasa. 6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu. Hukumnya: Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa adalah lebih baik. Ia berdasarkan hadith: Sempurnakan wudhu. Basuhlah cela-da-hora, jar jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa (Riwayat Abu Daud. No 142 At-Tirmidzi, 788 Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban amp Al-Hakim dan Dipersetujui por Az - Zahabi albani Sohih). 7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat Hukumnya. Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan. Pahala puasanya pula akan terhapus. Selain itu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa, beroleh keampunan dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda. Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah (Riwayat Ibn Hibban) 8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa Hukumnya. Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama. Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya: - Ertinya. Nabi S. a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya (Riwayat Abu Daud, 2311 Syuaib arnaout. Sohih) Dan satu lagi adalah. - Ertinya. Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya. Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi. Jangan tiba-tiba namorando seorang tua dan bertanya soalan yang sama. Jawab nabi. Ye (tiada masalah) kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata: - aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu) (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahiah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif) Al-Qaradawi pula menambah berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya (Fiqh As-Siyam, hlm 106) Kesimpulannya. I tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari Ramadhan. 9) Wanita tamat haid Wanita tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib boleh dibuat selepas terbit fajar. Demikian juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4201) Ertinya. Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya (Riwayat Abu Daud, 3108 Albani. Sohih) Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak. Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa. Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzaie, Hasan albasri, As-Syabi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini. 11) Keluar air mani tanpa setubuh Mencium dan menyentuh melalui onani sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, adalah disepakati oleah seluruh ulama. Adapun keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4159) Manakala mazhab Hanbali e Maliki mengatakannya batal. Walau bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan. Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa. 12) Menelan air liur dan kahak Hukum. Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4159). Manakala Kahak yang selagi ia belum sampai ke anggota mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada pada tinha tekak maka tidak membatalkan puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal dan ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan yang terpilih adalah kahak yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan ulama menyatakan ia membatalkan puasa. Manakala yang berada di bahagian pangkal lidah dan tekak, jika ditelan tidak membatalkan puasa. Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s. a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh, namun mandi junub adalah wajib, bagaimana pula mandi sunat atau harian yang biasa. Jawapnya ia tidak membatalkan puasa malah sahabat besar seperti Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi ketika berpuasa. Anas bin Malik pula adakalanya merendam kepalanya di dalam batu dipenuhi air (seperti telaga) akibat bersangatan panas. (Rujuk Fath Al-bari). Cuma puasa hanya boleh batal apabila seseorang mandi sambil mencuri minum sebagaimana yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan lainnya, maka ia batal kerana minum dan bukan mandi itu sendiri. 14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu. Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal. Justeru, seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Qudamah menolak pandangan yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4175) 15) Mengosok gigi ketika berpuasa Persoalan ini telah saya ulas di entrada yang berbeza, sila ke tajuk link Gosok Gigi Ketika Puasa Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa untuk semua pengunjung zaharuddin. net Zaharuddin Abd Rahman 01 Ramadhan 1428 HBerikut dikongsikan kaedah atau cara membuat senaman tangan dan jari bagi menguatkannya. Ini terutamanya berguna bagi pesakit artritis, mengalami kekejangan tangan dan jari, kepenatan jari-jari, dan lain-lain. Perincian dan gambarajah senaman ini dipaparkan di bawah ini8230. Semoga bermanfaat kepada semua. 12 maneiras de exercitar mãos e dedos Avaliado por Brunilda Nazario, MD Os exercícios de mão e dedo podem ajudar a fortalecer suas mãos e dedos, aumentar sua amplitude de movimento e dar-lhe alívio da dor. Estenda-se apenas até sentir firmeza. Você não deveria sentir dor. Comece com este estiramento simples: Faça um punho suave, envolvendo o polegar em seus dedos. Segure por 30 a 60 segundos. Solte e espalhe os dedos de largura. Repita com ambas as mãos pelo menos quatro vezes. Experimente este trecho para ajudar com o alívio da dor e para melhorar a amplitude de movimento nas suas mãos: Coloque a mão com a palma das mãos sobre uma mesa ou outra superfície plana. Alise bem os dedos o mais prontos possível contra a superfície sem forçar as articulações. Segure por 30 a 60 segundos e depois solte. Repita pelo menos quatro vezes com cada mão. Este estiramento ajuda a melhorar a amplitude de movimento em seus dedos. Segure sua mão na sua frente, com a palma voltada para você. Dobre as pontas dos dedos para baixo para tocar a base de cada junta de dedo. Sua mão deve parecer um pouco como uma garra. Segure por 30 a 60 segundos e solte. Repita pelo menos quatro vezes em cada mão. 4. Aperto do reforço Este exercício pode facilitar a abertura dos botões das portas e manter as coisas sem deixá-las cair. Mantenha uma bola suave na sua palma e aperte-a com a maior força possível. Segure por alguns segundos e solte-o. Repita 10 a 15 vezes em cada mão. Faça este exercício duas a três vezes por semana, mas descanse as mãos durante 48 horas entre as sessões. Don8217t faça esse exercício se sua articulação do polegar estiver danificada 5. Pinch Strengthener Este exercício ajuda a fortalecer os músculos dos dedos e do polegar. Pode ajudá-lo a transformar chaves, abrir pacotes de alimentos e usar a bomba de gás com mais facilidade. Aperte uma bola de espuma macia ou alguma massa com as pontas dos dedos e o polegar. Segure por 30 a 60 segundos. Repita 10 a 15 vezes em ambas as mãos. Faça este exercício duas a três vezes por semana, mas descanse as mãos durante 48 horas entre as sessões. Don8217t faça este exercício se sua articulação do polegar estiver danificada. Use este exercício para ajudar a aumentar a amplitude de movimento e flexibilidade em seus dedos. Coloque a mão plana, palma para baixo, sobre uma mesa ou outra superfície. Levante suavemente um dedo por um tempo fora da mesa e depois baixe-o. Você também pode levantar todos os dedos e polegar de uma só vez, e então, mais baixo. Repita oito a 12 vezes em cada mão. O fortalecimento dos músculos dos polegares pode ajudá-lo a pegar e levantar coisas pesadas como latas e garrafas. Coloque a mão na mesa. Enrole uma borracha ao redor da sua mão na base das articulações dos dedos. Mova suavemente o polegar longe de seus dedos o máximo que puder. Segure por 30 a 60 segundos e solte. Repita 10 a 15 vezes com as duas mãos. Você pode fazer este exercício duas a três vezes por semana, mas descansar as mãos por 48 horas entre as sessões. Este exercício ajuda a aumentar a amplitude de movimento em seus polegares. Comece com a mão na frente de você, palma acima. Estenda o polegar para longe de seus outros dedos o máximo que puder. Em seguida, dobre seu polegar em sua palma para que ele toque a base do seu dedo pequeno. Segure por 30 a 60 segundos. Repita pelo menos quatro vezes com os dois polegares. Este exercício ajuda a aumentar a amplitude de movimento em seus polegares, o que ajuda com atividades como pegar sua escova de dentes, garfo e colher e canetas quando você escreve. Segure sua mão na sua frente, com o pulso direto. Toque seu polegar suavemente em cada uma das quatro pontas dos dedos, uma de cada vez, fazendo com que a forma de um 8220O.8221 segure cada trecho por 30 a 60 segundos. Repita pelo menos quatro vezes em cada mão. Experimente estes dois trechos para as articulações do polegar: segure a mão, a palma virada para você. Dobre suavemente a ponta do polegar para baixo em direção à base do seu dedo indicador. Segure por 30 a 60 segundos. Liberte e repita quatro vezes. Segure sua mão, palma virada para você. Estique seu polegar suavemente na palma da mão usando apenas a articulação inferior do polegar. Segure por 30 a 60 segundos. Liberte e repita quatro vezes Se suas mãos e dedos se sentem doloridos e rígidos, tente aquecê-los antes de se exercitar. Isso pode facilitar a movimentação e estiramento. Use uma almofada de aquecimento ou mergulhe em água morna por cerca de cinco a 10 minutos. Ou, para um calor mais profundo, esfregue um pouco de óleo nas mãos, coloque um par de luvas de borracha e, em seguida, mergulhe em água morna por alguns minutos. Jogar com massa ou argila é uma ótima maneira de aumentar a amplitude de movimento em seus dedos e fortalecer suas mãos ao mesmo tempo. E não conseguiu se sentir como exercício. Basta seguir o 8282 de caneta 8212, espreitar a argila em uma bola, rolar para longos 8220snakes8221 com as palmas das mãos ou usar as pontas dos dedos para apertar picos em um dinossauro. Selamat Datang 038 Bem-vindo ao Blog Blog de Sitik8217s ini mengandungi himpunan bahan-bahan daripada pelbagai sumber, termasuk buku, dan juga catatan amp pendapat saya untuk tatapan semua. Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat dengan anda semua. Ilmu yang berguna eloklah dipanjang-panjangkan. Semoga blog ini berinformasi dan bermanfaat kepada semua yang sudi melayarinya. Diharapkan juga blog ini menjadi wadah untuk bertukar pendapat dan pandangan. Maksud Hadis Qudsi: Berkata Abu Umamah Al-Bahili r. a. Bahawasanya Nabi viu telah bersabda: Allah telah berfirman: Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah menyampaikan nasihat kerana Aku. (Riwayat: Ahmad, Hakim dan Abu Nuaim) Hadis Rasulullah viu: Sampaikan dariku walaupun satu ayat. Kepada semua penulis asal, blogueira atau sesiapa saja yang artikelnya saya petik dan masukkan di sini, saya memohon kebenaran dan diyap tidak dituntut di akhirat nanti. Seboleh-bolehnya saya akan citar artikel asal dan sumbernya sekali, supaya apa yang dimaksudkan oleh penulis asal tidak lari atau menyeleweng. Hanya Keampunan ampère Keredhaan Allah SWT yang diharapkan. Semoga ia menjadi amal jariah buat diriku. Selamat melayari blog ini. Komen dan respons ea dialu-alukan. Tanggungjawab Disempurnakan Kualiti Diutamakan Mensagens recentes Sesetengah isi kandungan dalam blog ini mungkin tidak diketahui sumber dan kesahihannya, terutamanya maklumat yang diterima melalui e-mail. Oleh itu, saya tidak bertanggungjawab atas segala isi kandungannya. Terpulanglah kepada kebijaksanaan pembaca untuk menilainya sendiri. Siga o Blog por E-mail Visitantes 8211 desde 13 de dezembro de 2010

No comments:

Post a Comment